Michael Crichton: Dinosauruspuisto (1990)
Aurinkomatka
Karibialle hirmuliskojen keskelle
Miltä tuntuisi katsella
tyrannosaurusta suoraan silmiin tai nähdä triceratopsin yli metrin pituiset
sarvet ilmestyvän nurkan takaa? Dinosauruspuisto antaa näihin vastauksen.
Maailmassa, jossa geeniteknologia on kehittynyt valtavaa vauhtia ja missä
mitään sääntöjä tätä uutta teknologiaa varten ei ole vielä säädetty, on yksi
rikas amerikkalainen, John Hammond, päättänyt herättää menneisyyden eloon. Kaikki
ei kumminkaan mene saarella suunnitelmien mukaan ja menneisyys ja nykyaika
ottavat yhteen. Kirjassa seurataan Alan Grantin, Ellie Sattlerin ja muiden selviytymistä
dinosauruspuistossa. ”Mutta elämä löytää tien.” -Ian Malcolm
Moni on varmasti nähnyt
yhdeksänkymmentä luvun hittileffan Jurassic Parkin. Huvipuisto, missä menneisyydestä
tuodut dinosaurukset ovat puiston vetonaula. Harvempi kumminkaan tietää sen
perustuvan saman nimiseen kirjaan ja vielä harvempi on lukenut tämän kirjan.
Elokuva on lähes syrjäyttänyt alkuperäisen teoksen ja siksi suosittelisinkin
kaikkia, ketä aihe kiinnostaa, lukemaan kirjan.
Kirja pyrkii olemaan
hyvin tarkka dinosaurusten kuvailussaan ja onnistuukin siinä. Crichton
kiittääkin lopussa monia paleontologeja keiden töitä hän on käyttänyt apunaan
kirjaa kirjoittaessaan. Tiede kehittyy ja oma tietämyksemme on myös kehittynyt.
Kirjan dinoja ei pidä tarkastella nykypäivän standardien mukaan, vaan 1990
luvun läpi. Kumminkin suurin virhe minkä kirja tekee, on velociraptorit. Ne
eivät ole oikeasti ihmisen kokoisia ja satoja kiloja painavia kuten kirjassa,
vaan pieniä, noin 45 kg painavia, polvenkorkuisia vipeltäjiä (britannica, 2022).
Kirja ja elokuva ovat kumminkin jättänyt psyykeemme pysyvän kuvan isosta
velociraptorista. Crichton on ovelasti kirjoittanut itselleen
porsaanreiän dinojen tarkkuudelle ja epätarkkuudelle. Dinosaurukset ovat
ihmisen luomia ja siispä niissä voi olla virheitä.
Tieteiskirjoissa on
tyypillisesti jokin tekniikan saavutus isossa osassa, minkä ympärille juoni
rakentuu. Mukana voi olla myös kritiikkiä tätä saavutusta kohtaan. (Kirjasampo,
i.a.). Dinosauruspuisto onkin tyypillinen genrensä edustaja näiltä osin ja
tarjoaa vaihtoehtoisen todellisuuden omamme rinnalle. Kirjassa geeniteknologian
kritiikki on iso vastapaino scifille. Yksi hahmoista, Ian Malcolm, on
käytännössä ääni tälle kritiikille. Voiko ihminen tuoda sukupuuttoon kuollutta
eläintä takaisin luontoon ja mitkä ovat sen seuraamukset? Voidaanko
teknologialla valvoa ja hallita kaikkea vai löytääkö elämä niin sanotusti tien?
Kirja tulee mielestäni siihen tulokseen, että ihminen ei voi leikkiä jumalaa.
Ja jos ihminen kumminkin sitä yrittää, asiat eivät koskaan tule menemään siten, miten
on kuviteltu.
Mikä on tieteen
tarkoitus? Kirjassa kaiken takana oli ihmisen ahneus. Kannattaako tiedettä
tehdä myöskään vain tieteen vuoksi? Tiede on myös auttanut ihmisiä, joten ei
kaikkea kehitystä voi heittää roskiin. Eikä kirja sitä ehdotakaan, mutta kysyy
mielestäni kysymyksen: nyky-yhteiskunta on hyvin tieteellinen. Tiede on melkein
korvannut uskonnon. Tiede ei kumminkaan anna ohjeita, miten toimia, se ei kerro, mikä on moraalisesti tai eettisesti oikein. Tätä voi sitten jokainen itse
miettiä. Yhtyykö Malcolmin kritiikkiin vaiko sivuuttaa sen kuten Hammond.
Kirja oli todella mielenkiintoinen ja nautin sen lukemisesta. Kova scifi, dinosaurukset ja filosofia olivat kirjassa päällimmäisinä teemoina. Jännitys ja hahmot seurasivat sitten perässä. Eli jännittävä scifi seikkailu Costa Rican saarella. Ihmissuhteita ja tunteita pitää etsiä muualta. Kirja myös herätti ajatuksia nykyisistä eläintarhoista. Onko oikein pitää villieläimiä lukittuna meidän omaksi huviksemme?
Teksti ja kuva Leevi Hämäläinen
Lähteet
Britannica. (12.22.2022).
Velociraptor. https://www.britannica.com/animal/Velociraptor
Kirjasampo. (i.a.). Tieteiskirjallisuus.
https://www.kirjasampo.fi/fi/genre/tieteiskirjallisuus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti