Wille Riekkinen, Metsä kirkkoni olla saa (2009)
”Ihmisen olennaisimpiin kysymyksiin kuuluu saada selvyys
siitä, kuka minä olen, minne olen menossa ja mikä on elämän mieli ja tarkoitus.
Uskon, että suhtautumisemme ja suhteemme luontoon auttaa näiden asioiden
käsittelemisessä. Luonto kokonaisuudessaan kaikkine tarkoituksenmukaisuuksineen
ja lainalaisuuksineen asettaa ihmisen omalle paikalleen. Se on vaativa paikka,
onhan ihmisyyden vaalimisessa samalla kyse luomakunnan huolenpidosta.”
Näin pohtii piispa Wille Riekkinen kirjassaan Metsä kirkkoni
olla saa. Kirja on mielenkiintoinen löytö erägenren reunamilta, mutta
toisaalta aivan sen ytimestä. Kirja ei rajoitu vain tarinoihin metsästyksestä
ja kalastuksesta. Luonto on eräkirjallisuudessa aina merkittävässä roolissa, näin
tässäkin teoksessa. Hosiaisluoma (2016, s. 218) nostaakin genren
määritelmässään yhdeksi eräkirjallisuuden keskeiseksi tehtäväksi kulttuurin ja
luonnon vuoropuhelun. Se taas antaa tilaa ja mahdollisuuksia pohtia elämän
suuria kysymyksiä.
Kirja on monipuolinen kattaus pieniä, novellimaisia tarinoita. Liikkeelle
lähdetään muinaisista kreikkalaisista, siirrytään omaan kansanperinteeseemme ja
välillä yhdistetään teemat oivallisesti hengellisyyteen. Riekkinen johdattaa
lukijaansa nuoruusmuistoihin, luentomatkalle intiaanipäällikköjen pariin, peijaisiin,
mutta myös perinteisille kalastus- ja metsästysreissuille. Hän nostaa esiin luonnon
antimista nauttimisen laajemmin, kertoen marjastuksesta ja siinä sivussa hillasuolle
eksymisestä sekä sienestyksestä ja huolesta oliko ne syödyt sienet sittenkään
syötäviä. Tarinat soljuvat sujuvasti lomittuen palkitun valokuvaajan, Seppo
J.J. Sirkan tunnelmallisiin otoksiin.
Petri Laukka (2022, s. 34–35) tuo artikkelissaan esiin, kuinka
perinteinen eräkirjallisuus on hiipumassa. Genren huippuaika sijoittui vuosiin,
jolloin maalta kaupunkeihin muuttaneet suuret ikäluokat pääsivät eräkirjan
siivin takaisin juurilleen. Riekkisen tarjoamalla uudella sävyllä eräkirja voi
edelleen olla rauhoittava henkireikä, nyt kiireiselle ja urbaanille
cityihmiselle. Laukka pohtii, kuinka luonnon kunnioitus ja huoli ympäristöstä ovat
vieraannuttaneet lukijat perinteisestä aseisiin ja pyydyksiin nojaavasta
eräkirjallisuudesta. Juuri näitä moderneja teemoja Riekkinen nostaa esiin
puhuen vastuullisesta luomakunnan tilanhoitajan tehtävästä ja korostaen
nyky-eräilyn monipuolisuutta. Sitä voi tehdä yhtä lailla kantaen asetta tai
kameraa, käyttäen uistinta tai poimuria, liikkuen jalan, suksin tai purjein.
Riekkisen kertomuksia on mielenkiintoista verrata legendaarisen
eräkirjailijan, E. A. Järvisen teoksiin. Riekkinen kertoilee samaan tapaan eräilytaidoista,
vanhoista erätavoista, kahvinkeitosta tervaskannosta tehdyillä tulilla. Toisaalta
Järvisen (1961, s. 28, 150, 203) teoksistakin löytyy yllättävän paljon
hengellisyyttä ja viittauksia luonnon vastuulliseen ja kohtuulliseen käyttöön
(s. 23). Riekkisen kirjasta löytyvät kaikki elementit, joita Laukka (2022, s. 34–35)
luettelee kunnon eräkirjaan kuuluvaksi, vaikkei tämä kirja ainakaan omassa
kirjastossani erähyllystä löytynytkään. Yksi asia ei kuitenkaan täsmää. Laukan
haastatteleman eräkirjaharrastajan mielestä kerronta saa olla vähän kirveellä
veistettyä eikä lauseiden tarvitse olla kovin hienoja. Riekkinen on kuitenkin
taitava sanankäyttäjä, kuten sanankäytön ammattilaiselta sopii odottaakin.
Liekö tuota voi miinukseksi laskea. Riekkisellä on myös välillä hauskaa
pilkettä silmäkulmassa. Tiedätkö millaiset ovat metsästysseuran kilibailut? No
nehän ovat pääsiäissyömingit, joissa nautitaan lammasta.
Kirjan kantava teema on, kuinka metsä on myös rauhoittumisen paikka.
Sitä kuvaa herkällä tavalla Immi Hellénin (1898) runo Paimenpoika, jonka
viimeisistä säkeistä kirja on saanut nimensä.
On armas sunnuntaiaamu tää,
se mielessä muistot herättää –
nyt toiset on kirkkotiellä.
Mä etsin kirjani kontistain,
sen äitivainaalta muistoks sain –
hän on jo tallella siellä.
Nyt metsä kirkkoni olla saa,
voi täälläi palvella Jumalaa,
mun urkuni kauniit, soikaa!
Mun kirkkoni katto on korkeella,
ja ystävä yksi on seurana,
joka muistavi paimenpoikaa.
Teksti ja kuva Johanna Pulkkinen
Lähteet
Hellén, I. (1898). Paimenpoika. https://fi.wikisource.org/wiki/Paimenpoika_(1930)
Hosiaisluoma, Y. (2016). Kirjallisuusoppi: aapisesta
äänirunoon. Avain.
Järvinen, E. A. (1961). Ihmisen osa: tarinaa sodanjälkeisiltä
vuosilta. WSOY.
Laukka, P. (22.10.2022). Perinteinen eräkirjallisuus häipyy
hiljaa pois. Kaleva, 34–35.
Riekkinen, W. (2009). Metsä kirkkoni olla saa. Kirjapaja.
Kiittelen ja kommentoin tätäkin bloggausta, vaikka eräkirjoista jo tehtävän teinkin.
VastaaPoistaKiitos tästä jotenkin, hmm ... ilmeikkäästä, värikkäästä ja kuvailevasta kirjaesittelystä. Tähän kirjaan en törmännyt, vaikka monenmoisia eräkirjoja tulikin vastaan genre-esittelyä laatiessa.
Markku Varis kyllä puhui Pitkä erätön ilta -tietokirjassaan siitä, että eräkirjoissa monesti vaelletaan ja samaan aikaan ollaan matkalla myös oman pään sisällä.
Jonkinlaiselta mietiskelyn innoittajalta tämä kirja vaikuttaa ja samalla siltä, että se kehottaa hakeutumaan luontoon ja etsimään rauhaa sieltä. Tämän kirjan parissa varmasti viihtyy, kun lupailet kirjoittajalla olleen myös pilkettä silmäkulmassa.
Pitänee napata kirja mukaan seuraavan kerran, kun käyn kirjastossa.
Katariina Pirttiniemi
Kiitos mielenkiintoisesta blogitekstistä ja siitä kyllä huokui, kuinka hyvin olet tutustunut genreen. Todella hyvää pohdintaa ja huomioita genren nykyisestä asemasta ja valitsemasi kirja kuulostaa mielenkiintoiselta genren edustajalta. Karoliina H.
VastaaPoista