Rakkaudesta kirjoihin ja lukemiseen – Christina Caboni: Kuka sinä olet, Clarice? Kätketyn kirjeen salaisuus (2020)
”Ajattelen niin, että kirjoissa on valtavasti voimaa. Ne ovat
kuin kipinöitä, jotka sytyttävät mielen roihuun. Ne tarjoavat mahdollisuuden
kasvaa ja kehittyä paremmaksi ihmiseksi.”
Kuka sinä olet,
Clarice? Kätketyn kirjeen salaisuus (2020), s.182
Tämä tarina on heille, jotka rakastavat kirjoja ja kirjallisuutta
sekä haluavat viihdyttää itseään osittain historiaankin sijoittuvan fiktion
parissa. Teoksesta välittyy rakkaus lukemiseen ja kirjoihin. Christina Caboni
kuljettaa taitavasti lukijaa kahdessa eri aikakaudessa. Kirjan tapahtumat
sijoittuvat menneisyyteen 1800-luvulle ja nykyajan kuvaukseen. Kirja yhdistää
kaksi kerrontalinjaa, jossa yhdistyvät fiktiivinen kertomakirjallisuus ja historiallisen
romaanin kriteerit täyttävä linja.
Historiallisen romaanin genren tyypilliset piirteet tulevat esiin
luvuissa, joissa ajan kuvaus ja miljöö liittyvät yleisesti tuntemaamme
historiaan, kuten Hosiaisluoma (2016, 317) historiallista romaania määrittelee.
Tällaisia asioita kirjassa ovat tapahtumien sijoittuminen menneisyyteen ja
naisen aseman kuvaus 1800-luvulla. Samalla kirja mielestäni uudistaa tai on
rajatapaus perinteisen historiallisen romaaniin genressä, koska se kuljettaa
rinnallaan nykyaikaan sijoittuvaa kertomusta, joka mielestäni korostaa naisen
aseman heikkoutta historiallisessa osuudessa, kun naisen asemaa on mahdollista
peilata moderniin naiseen samassa tarinassa. Kirja ansaitsee tulla luetuksi,
mutta varsin tuoreena teoksena ei ole saanut vielä mielestäni huomiota ainakaan
Suomessa.
Kirjan jännite syntyy juonesta, joka tempaa lukijan hetkessä
mukaansa. Tarina alkaa, kun kirjastonhoitaja Sofia Bauer saa lahjaksi vanhalta
kirjakauppiaalta kirjan, johon on kätketty kirje, kirjeen tuoman arvoituksen
ratkaiseminen on tarinan kuljettava voima. Salaisuuden selvittämisen ympärillä
käsitellään Sofian muuttunutta elämän tilannetta ja elämän valintoja modernina
naisena ja kirjeiden kautta kerronta johdatetaan Claricen tarinaan, jossa esiin
nousee hätkähdyttävästi naisen asema 1800-luvulla.
Kirja kertoo kahden naisen tarinan, joista molemmat tarinat
kuvaavat aikakaudelle tyypillistä naisen asemaa. Sofia on moderni naishahmo,
joka haaveilee itsenäisemmästä elämästä, jota varjostaa epäonnistunut
avioliitto ja kaipaus kirjastonhoitajan työhön. Nykyajan naisen on kuitenkin
helpompaa järjestää asiansa aviomiehen vastusteluista huolimatta. Claricen elämää
varjostaa vuoroin hänen setänsä ja aviomies. Hän joutuu luopumaan rakkaasta
kirjansitomisen taidon harjoittamisesta setänsä vaatimusten vuoksi. Aviomies
taas alistaa ja nöyryyttää Claricea kaikin tavoin. Ilman oikeutta omaisuuteensa
naisen on vaikea päästä pakoon pahaa aviomiestään.
Molempia naisia yhdistää sama tavoite, pyrkimys itsenäisempään
elämään, mutta tavoite saavutetaan aikakaudelle tyypilliseen tapaan. Tavoite on
ympäröivän yhteiskunnan normien mukainen Sofian tapauksessa, mutta Claricen
tarinassa yhteiskunnan normien vastainen. Tällöin Claricen itsenäistyminen
vaatii paljon voimakkaampia ja radikaalimpia ratkaisuja kuin Sofian, koska
naisen asema Claricen aikakauteen liittyen on niin huono ajatellen tässä
yhteydessä avioliittoa ja ammattia. Aromaan (1990, 154) mukaan 1800-luvulla
säätyläistytön ainoa sopiva ammatti oli avioliitto. Tuolloin tytöt eivät
pätevöityneet ammattiin eivätkä saaneet jatko-opintokelpoisuutta.
Lukijaa kirjassa viehättää tarinasta kuvastuva rakkaus kirjoihin,
sekä kiinnostava kuvaus 1800-luvulle sijoittuvassa tarinassa. Kirjassa on myös
kaunis yksityiskohta, kirjan jokaisen luvun aloittaa sitaatti, joka ikään kuin
lisää rakkauden osoitusta kirjallisuutta kohtaan. Sitaatit lisäävät kirjan kielellistä
kauneutta.
Kuulisin mielelläni, oletko sinäkin jo lukenut - Christina
Caboni: Kuka sinä olet, Clarice? Kätketyn kirjeen salaisuus kirjan? tai innostuitko
lukemaan?
Christina
Caboni: Kuka sinä olet, Clarice? Kätketyn kirjeen salaisuus
Suomentanut
Osmo Korhonen
Impromptu
Kustannus, 2020
LÄHTEET
Aromaa, V. 1990. Tyttöikä – tuulenpyörre ja tosipaikka.
Teoksessa: K. Immonen (toim.) Naisen elämä: Mistä on pienet tytöt tehty, mistä
tyttöjen äidit. Helsinki: Otava. 91 – 205.
Hosiaisluoma, Y. 2016. Kirjallisuusoppi: Aapisesta äänirunoon. Helsinki:
BTJ Finland Oy.
Teksti ja kuva Saara Kuvaja
Kiitos, hyvästä vinkistä. Ehdottomasti menee luettavaksi. Historiallinen romaani on minun lempi genreni. Naisen asema maailman historiassa ja sen kehitys kiinnostaa minua myöskin. Teos vaikuttaa todella kiinnostavalta.
VastaaPoistaIrina Cheburkova