Kauhua ruotsinlaivalla
’’Komentosillalla
yliperämies kuulee liikettä selkänsä takana. Hän kääntyy ympäri ja näkee että
Berggren on avannut silmänsä. Hän juoksee kapteenin luokse ja vajoaa
polvilleen. Berggrenin silmät räpsähtävät ja tämä ojentaa kätensä kohti
yliperämiehen kasvoja. Huulet vetäytyvät taaksepäin ja jähmettyvät kivusta. Uudelleensyntyminen
on tuskallista’’ Risteily
s.282
Ihan
ensimmäiseksi haluaisin tunnustaa, että tämä ei ollut ensimmäinen kosketukseni
kauhugenreen. Kauhu on minua aina kiehtonut, eritoten videopeleissä ja
elokuvissa. Kirjallisuudesta on vain ollut hankala löytää sellaista
kauhuteosta, joka sykähdyttäisi ja herättäisi samanlaisia tunteita kuin hyvän
kauhuelokuvan katsominen, tai kauhupelin pelaaminen pimeässä huoneessa (yksin,
luonnollisesti). Olen kokeillut kotimaista, pohjoismaista, ulkomaista kauhua ja
vaikka en haukkuisi yhtäkään lukemaani teosta huonoksi, niistä puuttui…sitä
jotain. Sitten, kuin sattuman kaupalla törmäsin kirjastossa Mats Strandbergin
teokseen, Risteily.
Mats Strandberg
oli minulle täysin uusi tuttavuus. Pikainen bibliografian läpikäynti paljasti,
että kyseinen ruotsalainen kirjailija oli enemmän tunnettu lasten- ja
nuortenkirjallisuudestaan. Voin siis helposti uskoa, että hän olisi jäänyt myös
monelta muulta huomaamatta, varsinkin kun miehen kauhutuotanto rajoittuu
kahteen kirjaan. Suomessa vuonna 2016 julkaistu, Stella Vuoman suomentama Risteily
oli siis kirjailijan ensiaskel aikuismaisemman kirjallisuuden ja kauhun
suuntaan. Ja voi pojat, millainen ensimmäinen askel se onkaan.
Yritän kuvailla
juonta paljastamatta mitään tärkeitä yksityiskohtia, sillä mielestäni kirja on
parhaimmillaan, kun siitä tietää mahdollisimman vähän. Tapahtumat siis
sijoittuvat Tukholmasta Suomea kohti suuntaavalle risteilyalukselle.
Ajallisesti kaikki tapahtuu yhden yön aikana. Laivalle on saapunut jos
jonkinlaista porukkaa, mukaan lukien kummallinen nainen ja hänen vielä
omituisempi poikansa, jotka selvästi salailevat jotain. Poika tulee
alkumatkasta aloittaneeksi tapahtumaketjun, jonka seurauksena matkustajilla
alkaa pitkä ja ankara taistelu hengistään.
Kirja sisältää
useita henkilöhahmoja, ja jokainen kappale on nimetty kappaleessa päähenkilönä
toimivan hahmon mukaan, jotta lukija pysyisi paremmin kärryillä siitä, missä
mennään ja kuka puhuu. Aluksi hahmojen määrä saattaa vaikuttaa sekavalta, mutta
mitä pidemmälle lukee, sitä helpommaksi tulee ’’lokeroida’’ missä ryhmissä
hahmot yleensä esiintyvät. Esimerkiksi matkustajilla ja henkilökunnalla on oma
’’lokeronsa’’, ja on yksi lokero, jota en halua paljastaa. Yksi
suosikkihahmoistani on ehdottomasti Dan Applegren, 45-vuotias entinen
iskelmätähti, joka nykyään asuu laivalla ja toimii vakituisena viihteenä
risteilykansalle. Hänellä on myös tärkeä osuus kirjan juonessa…
Risteily heijastelee hyvin ’’Kingimäisiä’’
piirteitä (mm. Karikatyyriset hahmot), ja pohjoismaalaisuus paistaa hyvin läpi
tunnelmassa ja luonnollisesti tapahtumapaikassa. Tapahtumapaikkana ruotsinlaiva
on myös erinomainen, koska se tuo selkeän eristyneisyyden tunteen kirjan
tapahtumiin. Paras tapa, miten osaisin kuvailla kirjan tekstiä on ’’Mitä jos
joku Stephen Kingin elokuva-adaptaatioista (esim. Carrie) muunnettaisiin
takaisin kirjaksi, ja vaihdettaisiin tapahtumapaikaksi ruotsinlaiva?’’. Kirjan
teksti ja tapahtumien jokseenkin jopa liioiteltu graafinen kuvailu antoi
lukukokemukselle tietynlaisen… elokuvamaisen vivahteen, jonka ansioista olin
liimattuna kirjaan melkein alusta loppuun. Valitettavasti kyseinen teos oli sen
verran pitkä, että välissä piti nukkua.
Genrensä
edustajana teos on mielestäni varsin monipuolinen, ja lainailee erilaisia
piirteitä sekä kauhun klassikoista (aiemmin mainittu King) ja myös uudemmista
kauhun vivahteista, ja erityisesti elokuvista. Yliluonnollisia piirteitä
sekoitellaan täysin realistiseen risteilylaivakokemukseen. Lopputuloksena on
koukuttava kertomus täynnä kauhua, toimintaa ja paljon, PALJON verta. En ehkä
suosittelisi herkimmille lukijoille.
Summa summarum,
kyseinen teos yhdistelee erilaisia kauhun elementtejä loistavasti, hahmot ovat
toisistaan hyvin erottuvia ja sujuvasti kirjoitettuja, tapahtumapaikka on
mainio ja tunnelma kirjassa sitäkin parempi.
Jos vähääkään
kiinnostaa, ja toivottavasti olen onnistunut herättämään mielenkiintoa, niin
suosittelen kaikille kauhun faneille tai lukukokemuksissaan avoimille antamaan
tälle kirjalle mahdollisuuden. Ja jos kyseinen teos nappaa, niin Strandbergiltä
on myös toinen teos, Hoivakoti (2017), joka on
vähintäänkin yhtä hyvä, ellei jopa parempi kuin Risteily. Joten tee
itsellesi kauhea palvelus, ja tutustu tämän ruotsalaisen
mysteerikirjailijan tuotantoon. Et varmasti tule pettymään!
(Huom: Molemmat
Risteily ja Hoivakoti löytyvät myös äänikirjoina esim.
Storytelistä. Voi jopa parantaa ’’luku’’kokemusta)
Lähde: Strandberg, M. & Vuoma, S. 2016. Risteily.
Helsinki: Like Kustannus.
Teksti &
Kuva: Jere
Rinta-Valkama
Tämä vaikutti mielenkiintoiselta kirjalta, varsinkin jos kuvailussa on oikeasti tuotu tapahtumat niille laivoille, joista itselläkin mielikuvia! Sillä uskallan arvella, että mikäli luen kirjaa, joka sijoittuu suomen ja ruotsin väliselle risteilylle, niin varmasti mieliku-vani keskittyvät todella vahvasti joko siljan tai viikkarin laivoihin.
VastaaPoistaOlipas mielenkiintoinen kuvaus. Veikkaisin, että etenkin monille tuttu ruotsinlaiva tarjoaa hedelmällisen maaperän kauhukertomuksen leikkikentäksi. Jostain syystä bloggaustasi lukiessani mieleeni tuli muutama vuosi takaperin ensi-iltansa saanut Ylen minisarja M/S Romantic. Vaikka kyseinen sarja ei kauhugenreä edustakaan, on siihen silti saatu vangittua kouriintuntuvasti se risteilyfiilis, johon monet esim. ruotsinlaivalla vierailleet voivat samaistua. Mielestäni onkin kerrassaan loistava idea lähteä kirjoittamaan kauhukirjaa tälle perustalle. Kirjan rakenne eri henkilöhahmoihin keskittyvine kappaleineen ja ”lokeroineen” vaikutti myös kiinnostavalta. Strandbergin Risteily alkoi kiinnostaa nyt siinä määrin, että lisäsin sen BookBeatin kuuntelulistoilleni.
VastaaPoista