Millaista on olla rikas kirjailija Stadissa?
Tuomas
Vimman Toinen
Nuorehko helsinkiläinen uraa aloitteleva kirjailijamies
asustaa ökyasunnossa muotitoimittaja-tyttöystävänsä kanssa ja rypee
julkisuudessa ”kirjoittamansa” kirjan ansiosta parhaan kaverinsa erityisen
värikkään ystävyyden siivittämänä. Arki kuluu melko nopeasti juopottelun,
jouten olemisen ja eroottisen puuhastelun merkeissä samalla kun yritetään pysyä
esimerkillisenä julkkiksena. Tämähän on sitä Stadin elämää, vai?
Ideana kirjassa on seurata kirjan kirjoittajan itsensä
mielenkiintoista arkea tyttöystävänsä Indigon ja parhaan lapsuudenkaverinsa
Ronjan häärätessä mukana. Tuomas itse on tarinan mukaan melko välinpitämätön
Stadin slangia puhuva nuorimies. Hän opettelee kantapään kautta, millaista
kirjailijan elämä oikein on. Siinä samalla kuitenkin on seurailtava Indigon
ammattiin liittyviä arkirutiineja. Rahaa ei puutu kummaltakaan, joka päivä
laitetaan parasta talon viiniä pöytään hummeriaterian ja tryffelin kanssa. Mutta
eihän rikas arkielämä voi mennä kirjan kirjoittamisen edelle, eihän?
Indigo on muotitoimittaja, joka saa vähän väliä kutsuja eri
illanistujaisiin ja ei liiemmin haastatteluja jakele. Hän on paikoin
temperamenttinen ja hieman liian siveetönkin. Hän on kirjoittanut romaanin
nimeltä Helsinki 12, mutta ei halua itse ottaa siitä kunniaa. Niinpä hän pyytää
Tuomasta apuun ja siitä alkaakin melkoinen pyörremyrsky. Pariskunta ei saa
hetkeäkään rauhaa ”juorulehtien sopuleilta” ja kustantamoiden
toimitushenkilöiltä. Kaiken lisäksi Ronja on kuvioissa mukana. Aiemmin
sijoituksillaan rikastunut nuori nainen onkin päivisin harvoin selvin päin ja
siksi roikkuu Tuomaksessa kiinni liikaakin. Indigo taas ei pidä siitä, että
Tuomas viihtyy Ronjan kanssa, koska pelkää, että heidän suhteensa rikkaana
julkisuuden parina kärsii.
Kirjan valitsin siksi, että olen harvemmin lukenut Stadin
slangin siivittämää romaania saati omaelämäkertaa. Myös kirjan kansi ja nimi
oli ajatuksia herättävä. Tietääkseni Tuomas Vimma ei ole saanut kovin paljon
näkyvyyttä kirjailijana muutenkaan. Kuitenkin nyt luettuani teoksen mieleeni
jää monta kysymystä. Genre on vaikea määritellä. Teos voisi mennä autofiktion puolelle
muutaman liioitellun juonenkäänteen perusteella, mutta ne ovat käytännössä
silti myös todenmukaisia sattumia joita voi käydä kenelle tahansa. Ainakin
suurin osa. Toinen omaa myös melko paljon piirteitä eroottiseen
romantiikkaan, joten periaatteessa voisin luokitella teoksen autofiktiiviseksi
rakkaustarinaksi. Mielestäni teos on autofiktion genressä poikkeuksellinen
juuri tämän takia.
Samalla teoksessa kuvaillaan hyvin 2000-luvun Helsingin
kaupunkilaiselämää kaupunginosassa nimeltään Punavuori. Ilmeisestikin tämä teos
oli toinen osa Helsinki-trilogiaa, jonka ensimmäinen osa oli kirjassa mainittu Helsinki
12. (Kirjasampo, viitattu 13.4.2021).
Kirja sopii niille, jotka osaavat samaistua julkkiksen
elämään ja etsivät yksityiskohtaista kaupunkilaiskuvausta Helsingistä. Jos
sivuuttaa melko yksityiskohtaiset kuvaukset alkoholista ja seksuaalisuudesta,
teos on varsin mukaansatempaava pakkaus. Niin joo, älä hanki lemmikiksi karhua
ja nimeä sitä Janssoniksi!
Lähteet:
· Kirjasampo.
14.11.2011. Tuomas Vimman Helsinki-trilogia. [Verkkosivu]. [Viitattu
13.4.2021]. Saatavana: https://www.kirjasampo.fi/fi/node/268
Mielenkiintoinen kuvaus, täytyy myöntää. Tykkäsin erityisen paljon siitä, miten päätit jotkin kappaleet kysymykseen. Tämä lisää mielenkiintoa kirjaa kohtaan. Eivät nämä omaelämänkerrat itsellekään ole kovin tuttuja, mutta tässä näyttää olevan sen luokan teos, josta voi lähteä liikkeelle. Ei vaikuta mitenkään "järkyttävän" raskaalta lukukokemukselta.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaKommentin on kirjoittanut Kevin Svanström
Poista