Ydinsodan jälkeen. Sahalinin saari – Eduard Verkin
”Kun ihmiskunnan teknologinen kehitys alkaa kiriä
huomattavasti moraalisen kehityksen edelle, syntyy eräänlainen aalto. Kyse on
synergiasta tai yhteisvaikutuksesta kielteisen talouskehityksen,
yhteiskunnallisten odotusten ja sosiaalisten ristiriitojen kärjistymisen
välillä, ja sitä seuraavasta eettisestä umpikujasta, joka johtaa vääjäämättä
maapallon laajuiseen katastrofiin”.
Nämä lauseet jäivät mieleeni vahvasti luettuani Eduard
Verkinin Sahalinin saari- teoksen. Sahalinin saaren maailmassa ydinsota on tuhonnut
lähes koko maailman. Vain Japani on voimissaan ja Sahalinin saari toimii
puskurivyöhykkeenä suojaamassa Japania tuhoisalta PRT:ltä eli
pikaraivotaudilta. Soveltavan futurologian etnografian osaston tutkija Siren
lähtee tutustumaan Sahalinin saareen koska hänen professorinsa uskoo, että
Sahalinilla on nähtävissä tulevaisuuden suuntaviivat. Saari toimii eräänlaisena
rangaistussiirtolana kaikille Japanissa tavalla tai toisella epäonnistuneille
tai rikoksen poluille lipsahtaneille ja sen lukuisat vankilat ovat erittäin
kolkkoja ja ankaria. Oppaakseen Siren saa Artjomin, jonka taidot taistelijana
saavat tarinan aikana lähes myyttiset mittasuhteet. Sirenin ja Artjomin
kiertäessä saarta tapahtuu onnettomuus, jolloin saarelta pois pääseminen
muuttuu epätoivoiseksi selviytymistarinaksi.
Teoksen tapahtumat ovat välillä hyvin epäinhimillisiä,
esimerkiksi kun kuvataan ruumiiden poimimista merestä ja niiden kuivaamista
käytettäviksi kuin lämmitys pelletit. Osasta luetusta tulee jopa pahoinvoiva
olo. Saaren olosuhteet ovat todella raa’at ja rotuerottelu sekä rasismi
rehottavat. Suurta huvia saarella ovat mutiaisten pieksennät, joissa
amerikkalainen, pääosin mustaihoinen, suljetaan häkkiin ja häntä heitellään
useiden päivien ajan kivillä tai muulla irtotavaralla. Sirenille myös
kerrotaan, että hän voi halutessaan ampua korealaisia rajoituksetta ja
kiinalaisiakin saa ammuskella, mutta heidän kuolemistaan on tehtävä kirjallinen
selvitys poliisille. Groteskin sävyjä teos saa, kun kuvataan ryömijöiden
lahkoa. Groteskin määritelmän mukaisesti heidän käyttäytymistään kuvataan
karikatyyrimäisesti ja liioittelevasti, mahdollisesti parodioiden nykymaailman
välillä kummallisiakin trendejä ja suuntauksia (Hosiaisluoma 2003, 286)
Kerronta lähtee liikkeelle verkkaisesti, mutta vauhtiin
päästään, kun onnettomuuden jälkeen alkaa kiihkeä selviytyminen pois saarelta
ennen kuin pikaraivotautiset, zombien kaltaiset olennot, saavat pakenijat
kiinni ja ennen kuin saarta aletaan pommittaa V-yhdisteellä, jolla tuhotaan
pikaraivotautiset, mutta samalla kaikki muukin elollinen kuolee saarelta.
Kaiken kauheuden keskeltä löytyy kuitenkin myös kiltteyttä kanssaihmisiä
kohtaan sekä toivoa valoisammasta tulevaisuudesta.
Dystopioissa usein kuvataan sitä, kuinka ihmisten raakuus
ja itsekkyys tulevat esiin post-apokalyptisessa maailmassa, kun resurssit ovat
vähissä ja oma selviytyminen nousee keskiöön. Sahalinin saaressa tätä on
kuvattu poikkeuksellisen raa’asti. Kaiken on käynnistänyt tuhoisa ydinsota,
joka lähti liikkeelle harmituksesta nyrkkeilyottelun häviämisestä. Valitsemaani
lainausta tulkitsen niin, että teknologian kehittyessä ihmisten eettiset
pohdinnat tämän teknologian käyttöön liittyvistä asioista pitäisi olla hyvin tärkeässä
osassa. Vaikka voimme jonkin uuden teknologian kehittää, tulisiko meidän niin
tehdä ja mitkä sen vaikutukset voivat todellisuudessa ihmiskunnalle tai
vaikkapa vaan yksilötasolla olla.
Lukukokemus oli monin kohdin ajatuksia herättävä eikä se
päästänyt lukijaansa helpolla. Se laittoi pohtimaan, millaisiin tekoihin
ihminen pystyy äärimmäisissä olosuhteissa ja muistuttaa kuinka tärkeää lempeys
ja empatia ovat. Niiden jäädessä pois kaikkien olosuhteet muuttuvat
kurjemmiksi. Saarta kuvataan tarkasti ja kiinnostavasti, luonnon kuvaukset
muistuttavat siitä, kuinka riippuvaisia olemme siitä, mitä luonto meille
tarjoaa ja kuinka suureen pulaan jäämme, jos emme enää voikaan turvautua
luonnon antimiin.
Lähteet:
Hosiaisluoma, Y. 2003. Kirjallisuuden sanakirja. Helsinki:
WSOY.
Teksti ja kuva Paula Moisio
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti